Meddelelse om midlertidig overnatning


 

Beredskab Øst varetager, på vegne af de fem kommuner, den praktiske del af anmeldelsen. Det er stadig kommunerne, der er ansvarlig myndighed.

 

Reglerne for midlertidig overnatning er senest ændret ved BEK nr 1030 af 27-06-2022.

Midlertidig overnatning skal i hvert enkelt tilfælde meddeles til kommunalbestyrelsen senest 2 uger inden første overnatning finder sted. Hvis der overnatter flere end 150 personer, skal meddelelse dog ske senest 4 uger før.

Reglerne om midlertidig overnatning er beskrevet i bygningsreglementet (BR18) kapitel 1 og 5, samt tilhørende bilag 13.

Du kan se hele regelgrundlaget i rubrikken 'Læs detaljerne her ...', og du kan se de essentielle uddrag herunder.

§ 6 g Midlertidig overnatning i bygningsafsnit, der ikke kan henføres til anvendelseskategori 5, kan ske i sammenlagt højst 50 døgn inden for samme kalenderår. Overnatningen skal foregå i overensstemmelse med bestemmelserne i kapitel 5.

Stk. 2. Ved midlertidig overnatning skal kommunalbestyrelsen have modtaget meddelse om den midlertidige overnatning senest 2 uger før første overnatningsdøgn. Omfatter overnatningen flere end 150 personer, skal kommunalbestyrelsen have modtaget meddelelse om overnatningen senest 4 uger før.

Stk. 3. Den midlertidige overnatning skal ske i overensstemmelse med de præ-accepterede løsninger for midlertidige overnatninger, som beskrevet i Bygningsreglementets vejledning til kapitel 5 – Brand.

Stk. 4. Midlertidig overnatning, som ikke er omfattet af stk. 3, kan finde sted, når en af følgende punkter er opfyldt:

  1. Betingelserne for midlertidig overnatning er indarbejdet i byggeriets drifts-, kontrol- og vedligeholdelsesplan, jf. §§ 143-146, og meddelelse om den midlertidig overnatning er modtaget af kommunalbestyrelsen senest 2 uger før første overnatningsdøgn. Omfatter overnatningen flere end 150 personer, skal kommunalbestyrelsen have modtaget meddelelse om overnatningen senest 4 uger før.
  2. Der er givet byggetilladelse til den midlertidige overnatning. Dokumentation for, at den midlertidige overnatning sker i overensstemmelse med bestemmelserne i kapitel 5, skal være modtaget af kommunalbestyrelsen senest 4 uger før første overnatningsdøgn.

Stk. 5. Overnatning i byggeri eller bygningsafsnit, der ikke kan henføres til anvendelseskategori 5, og som ikke opfylder stk. 1 – 4, betragtes som en anvendelsesændring, hvortil der skal søges byggetilladelse, jf. § 10.

Bilag 11b

Dette bilag til Bygningsreglementets vejledning til kapitel 5 - Brand anvendes ved midlertidig overnatning i bygningsafsnit, der ikke kan henføres til anvendelseskategori 5.

Anvendelseskategori 5 omfatter hoteller, vandrehjem, kroer, kost-, efter- og højskoler, kollegier og pensionater samt øvrige bygningsafsnit, der har en hotellignende funktion og benyttes til kortvarige ophold med overnatning.

Ved midlertidig overnatning forstås overnatning i bygningsafsnit i en bygning, der ikke normalt benyttes til og er godkendt til overnatning. Midlertidig overnatning benyttes typisk ved indkvartering i forbindelse med sportsstævner, festivaler, kurser og lignende arrangementer.

  BR18 - bilag 11b

 

Sted for overnatning


OBS! Hvis overnatningen sker i Herlev Kommune, skal du rette henvendelse direkte til Herlev Kommune, da de ikke er tilmeldt denne løsning.

Kontaktoplysninger


Er der fast vågen vagt?  

Oplysninger om overnatningen


 
 

Kontroloplysninger


 
 
 
 

 

Behandling af personoplysninger

I din meddelelse om midlertidig overnatning, angiver du en række informationer, herunder oplysninger om dig selv og andre. Disse oplysninger er omfattet af reglerne i EU-persondataforordningen, og loven om beskyttelse af personoplysninger.

Oplysningerne er nødvendige for at kunne behandle din henvendelse.

Der indhentes ikke oplysninger ud over dem, du selv oplyser. Du kan læse mere om dine rettigheder og behandling af personoplysninger på din kommunes hjemmeside.

Din meddelelse sendes til kommunalbestyrelsen, og noteres i brandvæsenets oversigt over lokationer med midlertidig overnatning.